Brev från mellanstadiet v.4 2016

Hej alla!

Välkomna till en ny termin. Vi hälsar två nya elever välkomna till mellanstadiet som börjat i åk 5.

Vi har sedan vårterminens början fått tillgång till elevhälsans gamla rum. Vi håller på och ställer i ordning det men är på jakt efter rektangulärt eller ovalt bord (ca-mått: 1×1,5) med plats för 4 elever. Om någon har ett hemma som ni vill bli av med får ni gärna maila en bild till mellanstadiet@alvkullen.se så får vi se hur vi kan lösa transport om det blir aktuellt.

Vi vill påminna om tider för nationella prov för åk 6 som genomförs v.6, v.14 och v.16

Inga ledigheter beviljas under denna period.

Åk 4

Sv: Terminen inleddes med läsförståelsehäfte på tema “Monster”. Roligt häfte som jag använt förut. Vi har börjat med skrivstil vilket eleverna var väldigt positiva till. Det är roligt att kunna olika sätt att skriva så man kan skapa sig en personlig handstil utifrån det. Vi har också (med glimten i ögat) “Veckans varning” inkl signaturmelodi. Första varningen var särskrivning och därefter kan det dyka upp teman som stor-liten bokstav, tempus eller dubbelteckning.

Ma: Terminen börjar med temat Tabeller och diagram. Eleverna får träna på att göra och läsa av avprickningstabeller och enkla diagram. Multiplikationsförhören fortsätter som vanligt på måndagar.

SO: Vi har nu börjat läsa historia. Vi börjar från början med en repetition av istiden och jobbar oss framåt med stenåldern, bronsåldern och järnåldern. Vi kommer läsa texter, se på filmer och diskutera mycket. Begrepp tränar vi bla genom “Begreppsmaskinen” på nätet där eleverna kan träna. Varje vecka gör eleverna även en nutidsquiz på nätet för att öka allmänbildningen inför uttagningen till vi i femman om ett år. Det gäller ju att börja träna i tid…

Eng: Vi pausar text och glosläxan några veckor. Istället övar vi oss på att läsa och prata engelska genom klassiska sagor. Eleverna får träna på sin/sina roller hemma måndag till fredag. De behöver inte kunna replikerna utantill men det blir roligare för eleverna när vi spelar upp om det flyter på. Jag kommer även ge uppdrag på elevspel varje vecka. Där är det både grammatik och glosträning för eleverna.

NO: Denna termin kommer eleverna arbeta med fysik och kemi. Temat som inleder heter Material och eleverna kommer lära sig om olika material, deras egenskaper och användning. Till detta läggs ett miljötänk.

Åk 5

Sv: Arbetet med “skrivning” fortsätter. Vi har också (med glimten i ögat) “Veckans varning” inkl signaturmelodi. Första varningen var särskrivning och därefter kan det dyka upp teman som stor-liten bokstav, tempus eller dubbelteckning. Under hela läsåret har vi även litteraturläsning och läsförståelse som ett genomgående tema.

Ma: Bråk är temat som terminen börjar med. Eleverna får skriva, jämföra, storleksordna och räkna bråk. Multiplikationsförhören fortsätter på tisdagar.

SO: Nu har vi börjat läsa religion. I år 5 läser vi om judendom, kristendom och islam. Vi läser texter, ser på filmer och diskuterar mycket. Det finns mycket begrepp inom religionen och det tränar vi med hjälp av begreppsmaskinen på nätet. Eleverna har även en nyhetsquiz i veckan som ska göras för att bygga på allmänbildningen och för att skapa sig en uppfattning om vad som händer i Sverige och ute i världen.

Eng: Vi har börjat terminen med att se på Max’s movie. Det är en engelsk serie i 10 avsnitt. Vi kommer se ett avsnitt i veckan och arbeta med ett material som finns till. Det är även där som glosorna kommer ifrån nu några veckor framöver. Läxan fortsätter att vara onsdag till onsdag. Jag introducerade innan jul för eleverna en engelsk läsförståelsesida på nätet som heter Read theory. Där arbetar eleverna med läsförståelse på sin nivå. Går det bra så går eleverna upp en nivå och tvärtom. Jag kommer även ge grammatikuppdrag på elevspel varje vecka.

NO: Denna termin kommer eleverna arbeta med fysik och kemi. Det tema som eleverna möter först är Luft och de kommer lära sig mer om vad det är. De kommer också lära sig om lufttryck.

Åk 6

Sv: Vi arbetar vidare med texter från innan jul och siktar även på att finslipa skrivande och läsförståelse innan de nationella proven i svenska tisdag och torsdag v.6. På måndag v.4 är klass 6 behjälpliga vid utprovning av prov inför år 2017. Det är väldigt hemligt och vi får tyvärr inte spara och rätta proven men vi anmälde oss till detta som ett sätt att få öva utan att det är skarpt läge.

Ma: Terminen startar med temat Procent och sannolikhet. Eleverna kommer träna på att räkna ut rabatt på en vara, växla mellan bråkform, decimalform och procentform. De kommer också arbeta med sannolikhet och räkna ut sannolikheten för att en händelse skall inträffa. På torsdagar kommer multiplikationstabellerna förhöras.

NO: Denna termin kommer eleverna arbeta med fysik och kemi. Det första temat som eleverna arbetar med är Astronomi där de kommer få lära sig om jorden och månen och vårt solsystem.

SO: Vi har nu avslutat religionen. Eleverna har fått arbeta med att sammanfatta världsreligionerna och även gjort uppgifter i etik och moral. Vi kommer nu starta upp vårt historiaområde. Det börjar med stormaktstiden. Det kommer nog bli många diskussioner om vilka konsekvenser som nya idéer får. Det ska bli spännande att följa.

Eng: Vi har börjat med en ny läxa som vi kommer hålla på med fram till sportlovet. Eleverna har fått en lång lista med förslag på saker att göra hemma för att träna på engelska. De ska välja tre olika varje vecka och redovisa det för mig på måndagar. Vissa uppgifter kan ni som föräldrar bli lite delaktiga i, hoppas det är ok. På lektionerna har vi fokus läsförståelse och att skriva olika sorters meddelande. Jag kommer även ge uppdrag varje vecka på elevspel.

Slöjd: Nu har gruppen bytt slöjdart till textil. Viktigt är att komma ihåg att slöjden är ett ämne, att det var ett terminsbetyg de fick i höstas utifrån de kunskapskrav de arbetat med under höstterminen. Nu under våren kommer de att delvis arbeta med andra förmågor och kunskapskrav, för att slutligen prövat på alla delar i det centrala innehållet , som läroplanen föreskriver för årskura 4-6.

Första arbetsområdet på ca 5 veckor handlar om inspiration, idéutveckling, symboler, färg och form inom barn- och ungdomskultur, samt återbruk. I praktiken framställer eleverna en symbol som uttrycker dem själva med en eller flera slöjdtekniker. Symbolen sys sedan fast på något återbrukat material. Det kan vara ett pennfack sytt av gamla jeans, någon har valt att placera symbolen på en begagnad handduk eller att tyget från en gardin kan bli en ny väska osv. Önskvärt är att de tar med något hemifrån och förbättrar eller lagar.

Vänliga hälsningar,

personalen på mellanstadiet



Med Vänliga Hälsningar


Personalen på Mellanstadiet 

Du följer väl oss på Facebook . På vår hemsida kan du finna det mesta i information som du kan tänkas behöva inklusive den allmänna och öppna information som skickas ut regelbundet från skolan via mail.

Montessoriskolan Älvkullen – Fontinvägen 38 442 31 Kungälv
Har du felaktigt fått detta mail så kontakta oss så tar vi bort dig från framtida utskick